Procena vašeg biznisa

Pre no što uđete u svoj startup biznis potrebno je da ga pravilno procenite i tako zaštitite sebe od gubitka vremena i novca. Prvo je potrebno da procenite da li baš taj biznis vaš biznis, da li ste sposobni da se nosite sa svim izazovima i da li imate ikakvog iskustva u toj oblasti. Česta greška koja se dešava je da se trudite oko nekog posla koji je van domašaja, a da u isto vreme ne vidite nešto što vam je pravo ispred nosa. Pravi primer za to je da neko ko živi na velikom imanju pokušava da zaradi novac kreirajući bezvredan app za telefon, a može da puno profitira preko poljoprivrede. Ili bi neko drugi mogao da sanja da proizvodi sitne metalne ili plastične delove za mašine, a velike firme u Kini to već rade za bagatelnu cenu, dok je njemu na dohvat ruke automehaničarska radionica koja ima potencijal da preraste u pravi automobilski centar za dve godine. I naravno uz ove dileme, potrebno ja da procenite da li vam se više isplati da stvorite sopstveni biznis ili preuzmete nečiji drugi kao franšizu.

Mnogi mali biznisi su danas vam posla zato što su ih veliki uništili boljom ponudom i nižim cenama, ali neki specijalizovani mali biznisi su postali veliki upravo zato što niko nije radio ono što oni jesu. Setite se Vorena Bafeta koji uvek traži takozvane monopolske poslove sa predvidljivim kretanjima tržišta i rastom. Tu gde treba da se satirete, ne od posla, već zbog konkurencije, vaše šanse su zaista male.

Ako je vaš posao baziran na marketingu ili patentu imajte u vidu da prvo morate da proverite da li takav patent već postoji, da bi se zaštitili od budućih sudskih tužbi. Čuvajte se sklapanja poslova sa firmama koje unapred traže isplatu za nepostojeći proizvod ili usluge i bez obzira koliko verujete u svoj proizvod, znajte da morate da napravite prototip i da ga testirate na probnom tržištu. U tom smislu, nemojte se plašiti negativnih komentara, već ih iskoristite da bi uklonili greške na samom početku.

Pored sopstvenih sposobnosti analizirajte i potencijalnu konkurenciju na tržištu. Nije potrebno da se isprepadate ako ih ima puno, već samo da uvidite koje su to greške koje oni čine, a vi možete drugačije i bolje. I ako ste već izabrali određeni posao trudite se da se što bolje informišete o svim njegovim aspektima i nemojte da vas mrzi da čitate sve do čega možete da dođete i da se raspitujete među ljudima koji su već u toj oblasti poslovanja. A najbolji način da uđete u suštinu posla koji želite da vodite je da prvo radite za nekog ko vodi takav ili sličan posao. Skonite svoj ego u stranu, pa i volontirajte ako treba, samo zarad „krađe zanata“.

Greške su vaši pravi pomagači, i na tuđim greškama možete puno, a besplatno da naučite štošta. Zato posmatrajte poslovne ljude bez obzira u kojoj oblasti rade, neka vam najbolji od njih budu mentori, i nemojte se predavati pred prvom preprekom, jer će ih biti još puno na vašem putu ka ostvarenju snova.